fredag 14. oktober 2011

Ett innlegg om Maca pulver..

Maca pulver gir masse energi og inneholder masse næringsstoffer. Jeg bruker 1 ts hver dag i smoothie, for Maca pulver i seg selv har ikke den beste smaken syns jeg.. Jeg bestiller Macapulver fra gojiking.co.uk.

Litt om Maca pulver:
Også kjent som peruviansk ginseng , er en rot i samme familie som reddik.
Maca  er ett kosttilskudd. Maca, som goji bær og ginseng, er ett kraftig adaptogen, det betyr at det kan balansere og stabilisere kroppens systemer. Som ett adaptogen, gir maca energi om kroppen trenger det.
Som ett adaptogen jobber maca på mange forskjellige områder for å bidra til bedre helse. Det styrker og roer nervene med innholdet av kalsium, fosfor, vitamin B1 og B12. Alle disse hjelper på nervesystemet. Fosfor er også en primær byggesten i dannelsen av adenosintrifosfat (ATP) og glukose-6-fosfat (G6P), disse er avgjørende for energinivået.

Tørket maca pulver inneholder 60% karbohydrater, 9% fiber, og i overkant av 10% proteiner. Maca er rik på kalsium, magnesium, fosfor, kalium, svovel og jern. Det inneholder også spormineraler som sink jod, kopper, selen, mangan og silisium, i tillegg til vitamin B1, B2, B12, C og E. Maca inneholder nesten 20 forskjellige aminosyrer, inkludert 7 essensielle. Maca er også en meget god kilde for plantesteroler. Disse sterolene har også en gunstig effekt på muskulaturen og kan anses for å være ett sunt alternativ til steroider. Man får selvfølgelig best effekt om man er aktiv i tillegg .
Maca passer veldig fint i smoothies og er fantastisk sammen med kakao, mange bruker en ts eller 2 i varmt vann. Man kan også mixe den sammen med kaffe for en morsom og oppkvikkende drikk.
(info hentet fra supermat.nu)

2 kommentarer:

  1. Oioi, så interessant!!!
    Jeg vil prøve det, så det på God morgen Norge idag, men redd jeg spiser feil om jeg blander for mange forskjellige kosthold..
    Hmm......
    Hvor mye gir du for denne?

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant!! Syns det er veldig spennende med supermat:) Man trenger så liten dose hver dag at det går fint å kombinere med f eks lite karbohydrater:) Jeg betalte 19.95 pund for 1 kilo macapulver og da har man det leeenge :D

    SvarSlett

Thank you for your lovely comments! They are very much appreciated!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...