onsdag 1. februar 2012

Fibromyalgi?

Jeg synes det er veldig spennende med alternativ behandling, og det er en av grunnene til at jeg tar utdannelse innen muskel- og massasjeterapi. På skolen fikk vi oppskrift på denne te-en som skal være bra for de menneskene som har fibromyalgi. Jeg har selv flere i familien som har denne sykdommen.


Fibro - te


Dette trenger du:
1 ingefær i biter
1 bunt sitronmeliss
3-4 kanelstenger
3-4 liter vann


Dette kokes i 10 minutter. La det deretter dras under lokk over natta. 
2 dl vann blandes med 2 dl av konsentratet.
Drikk en kopp morgen og kveld.


Hvorfor er denne te-en bra?
Ingefær har vært brukt i tusenvis av år ved forbrenningsproblemer og mot revmatisme. De aktive emnene i roten stimulerer forbrenningen og virker krampeløsende. Ved inflammasjoner, bl.a i ledd, kan en få god hjelp av ingefær ettersom emnet zingeron har sterke anti-inflammatoriske effekter. Psykisk anses ingefær å aktivere viljekraften, stimulere initiativ og være bra for de med klare intensjoner men mangel på handlingskraft. Ingefær kan være styrkende når en trenger mot, beskyttelse eller er overfølsom. Stimulerer og styrker sinnet ved trøtthet og dårlig konsentrasjonsevne.
Kanel virker bakterie- og soppdrepende, samt stimulerer forbrenningen. Kanel stimulerer immunsystemet og er varmende. Psykisk anses kanelduften å være styrkende og oppløftende.
Sitronmeliss anvendes framfor alt for sine beroligende og oppløftende egenskaper ved søvnproblemer, lette depresjoner og sterke redsler. Sitronmeliss kan senke høyt blodtrykk og roe et "nervøst hjerte", slik som hjertesorg.

3 kommentarer:

  1. Bra, det finnes alternativ medisin, jeg er imot medisinering pg pilletrilling for alle plager og diagnoser man har...
    Mye kan fikses med urtemedisin og helsekost...

    (hadde satt pris på om du kommenerte tilbake på min blogg om du kommenterer tilbake på ting, så du hadde kommentert tilbake i ditt eget innlegg sist ;) )

    SvarSlett
  2. Denne tror jeg jammen at jeg vil prøve :) (har selv fibromyalgi)

    SvarSlett

Thank you for your lovely comments! They are very much appreciated!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...