tirsdag 31. januar 2012

Roseperler

Jeg var på et julemarked før jul der det var ei dame som hadde noen veldig fine, nydelige og litt utenom det vanlige smykker. Det var øredobber, halskjeder og armbånd laget av roseperler. Hun fortalte at dette var en gammel oppskrift som hun hadde fått av en dame på over 90 år. Denne damen hadde ingen etterkommere å gi oppskriften videre til og hun var redd for at oppskriften skulle dø ut med henne, så hun ga den til denne damen på julemarkedet. Og hun ga den videre til de som kjøpte smykker av henne i håp om at oppskriften ikke skal dø ut. Så da tenkte jeg at jeg kunne lage ett blogginnlegg med denne oppskriften så kanskje noen som liker å lage smykker får noen nye ideer:)


Roseperler
Disse lages ved at kronblader på gammeldagse duftroser (kalles også prestegårdsroser), males på kjøttkvern. Massen plasseres i en jerngryte uten varme, og ingenting skal tilsettes. Massen blir farget sort av jernet. Det røres i gryten flere ganger om dagen til massen blir helt sort. Det tar fra et par uker til en måned. 
Så trilles det perler av denne litt bløte massen. 
I tørkeperioden  må perlene trilles flere ganger om dagen for at de skal bli runde og glatte. Når perlene er halvtørre, lages det hull i dem, og når de er helt tørre og steinharde poleres de med olivenolje.
Som en forstår så tar denne prosessen godt med tid, men du så nydelige smykkene blir. 




2 kommentarer:

  1. Jøss så merkelig, gleder meg til å se bilder:-)
    Skal du prøve , eller? :-)

    Klem kusine

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant:)
    Hadde vært kult og prøvd, men da må jeg evt få meg noen rosebusker først:p :)

    SvarSlett

Thank you for your lovely comments! They are very much appreciated!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...