fredag 13. januar 2012

Hjemmelagde kokosboller

Hei! Håper alle har hatt en nydelig dag!:)
Siden jeg har lagd både is og suksessterte i det siste, har det hopet seg opp noen eggehviter som jeg gjerne skulle ha fått brukt opp. Så da jeg så rundt på nettet etter lure ideer fant jeg denne oppskriften inne hos Lenes oppskrifter.

Hjemmelagde kokosboller


Dette trenger du:
4 eggehviter
1 dl sukker eller annen søtning (Jeg brukte fruktose og blandet med litt sukrin, ca 0,9 dl)
1 ss vaniljesukker
4 plater gelatin
1-2 poser kokosmasse
ca 200 gram kokesjokolade, gjerne min 70% kakao
ca 50 gram delfiafett (jeg brukte extra virgin kokosolje så fikk de litt supermat i seg og)

Slik gjør du:
Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i 5-10 minutter, de skal bli helt bløte.
Pisk eggehvitene til de blir så stive at de ikke renner ut av bollen når du holder den opp ned. Tilsett deretter søtning og vaniljesukker og pisk videre til stiv og luftig konsistens, og til søtningen er helt oppløst. Ta den oppbløtte gelatinen med hendene, klem ut vannet av den og smelt gelatin i vannbad. Altså la bollen stå over en kjele med varmt vann til den er smelta. Ta deretter bollen av varmen og la den flytende gelatinen avkjøle seg. Hell den smeltede, avkjølte gelatinen i en tynn stråle i eggehvite-sukkermassen mens maskinen visper kraftig.



Finn frem ett brett som du kler med bakepapir, og strø litt kokosmasse utover bakepapiret slik at toppene ikke fester seg til papiret. Ta den hvite massen over i en stor plastpose, knyt igjen og klipp et ca 1 cm stort hull i det ene hjørnet. Settt skumtopper på bakepapiret. Settt skumtoppene i kjøleskapet slik at de kan stivne før du skal dyppe de i sjokolade og kokosmasse.



Imens skumtoppene stivner smelter du sjokolade og kokosolje i vannbad til en jevn og flytende sjokolade. Ikke ha for sterk varme slik at du bevarer alle næringsstoffene i kokosoljen. Avkjøl sjokoladen til romtemperatur.
Ta skumtoppene ut av kjøleskapet og dypp de i sjokolade ved hjelp av 2 gafler, og rull de i kokosmasse ved hjelp av et annet sett gafler. Dette for å hindre at det kommer masse kokos oppi til sjokoladen.
Sett kokosbollene kjølig til de har stivnet helt. De er holdbare noen dager i kjøleskap, men de egner seg også til frysing.













Jeg la ca halvparten av de jeg lagde i en boks i fryseren slik at jeg kan spare de til bursdagen til sønnen min. Jeg hadde ti eggehviter jeg skulle bruke opp så jeg ganget oppskriften med 2,5, men kokosmassen, sjokoladen og kokosoljen gjorde jeg ikke det med og det holdt akkurat:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Thank you for your lovely comments! They are very much appreciated!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...