fredag 20. januar 2012

Mitt hjemmelagde, gode og sunne brød med tørket frukt og nøtter

Hjemmelaget sunt brød:


Dette trenger du til 1 brød:
1 dl siktet spelt
4 dl sammalt grov spelt
2 dl havregryn, gjerne økologiske
1/2 dl sesamfrø
1/2 dl linfrø, økologiske 
1 dl hakkede hasselnøtter, eller andre nøtter du liker
1 dl solsikkekjerner økologiske
1 1/2 - 2 ts salt
2 ts natron
1/2 banan
1 eple
2 ss agave nektar (eller yacon sirup, honning f eks)
1 dl tørkede aprikoser
200 gram philadelphiaost light
2 dl melk


Sett stekeovnen på 175 grader. Finn frem en stor bakebolle. Bland alt det tørre. Tilsett deretter grovrevet eple og banan, agave nektar, philadelphiaost, melk og tørket aprikos. Ha deigen over i en bakepapirkledd brødform. Pynt med f eks havregryn og solsikkekjerner eller andre frø på toppen. Stekes på nederste rille i ca 1 time. Ta brødet ut av ovnen og hvelv det over på en rist gjerne med et kjøkkenhåndkle over og la brødet avkjøles.








Saftig og godt brød:) Gleder meg til kveldsmat ikveld ja! Det er bare så utrolig godt med nystekt hjemmelaget brød!



2 kommentarer:

  1. ja dette va KNALLGODT!! Ska prøve meg på det når eg har fått komt meg litt meir i orden i leiligheten :)
    - Norgunn

    SvarSlett
  2. Tusen takk, koselig at du syns det:)
    Lykke til med innflytting, utpakking og å få alt på plass!:) Slike ting tar tid:p
    Klem

    SvarSlett

Thank you for your lovely comments! They are very much appreciated!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...