søndag 22. januar 2012

Mocca Marengskake

Denne kaken har jeg laget i helga siden vi fikk koselig besøk:) Jeg har fått oppskriften av ei venninne som heter Hilde. Jeg smakte denne kaken første gang i en forening hos henne. Den var bare så fantastisk god!! Hun hadde laget den med masse deilig bær på toppen.


Mocca Marengskake


Marengsbunn:
5 eggehviter
200 gram sukker/sukkererstatning
2 toppede ts potetmel
1 toppet ts vaniljesukker
3/4 ts hornsalt


Bland ingrediensene sammen og pisk i ca 15 min. Fordel massen i 2 avlange deler på et bakepapirkledd stekebrett. Stekes i 4 timer på 100 grader.






Sjokoladekrem:
5 eggeplommer
150 gram sukker/sukkererstatning
1/2 ts vaniljesukker
3-4 ss kaffe
1 liten ss kakao


Bland alle ingrediensene i en gryte. Kok massen litt, og avkjøl. Bland inn 100 gram oppmyknet margarin til slutt. 


Topping:
3 dl- 1/2 l kremfløte
div frukt og bær
sjokoladesaus og hakket sjokolade


Pisk kremfløten til krem, og fordel utover marengskaken. Pynt med diverse frukt og bær, f eks jordbær, blåbær, rips osv, og eller sjokoladesaus og hakket sjokolade. 
Jeg hadde ikke div bær (bare fryste), så jeg pynta med druer og hakket mørk sjokolade med 86% kakao. Det ble godt det og:)




Ha en nydelig søndag kveld! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Thank you for your lovely comments! They are very much appreciated!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...