lørdag 7. januar 2012

Suksessterte

Her kommer det en oppskrift på en veldig god suksessterte som jeg har funnet inne på lavkarbo.no. Vi skal på juletrefest imorgen og jeg skulle i den forbindelse ha med meg bl.a en kake, og da prøvde jeg meg på å lage denne. Siden vi er på rensekur kan jeg ikke spise sukker, og denne terten er helt uten sukker så den har jeg tenkt å ta et stykke av og kose meg med imorgen:) Gleder meg:)

Suksessterte


Dette trenger du:


Bunn:
4 eggehviter
150 gram malte mandler
Søtning: 35gram sukrin, 2 ss splenda, 1/2 ss flytende natreen (Prøv deg frem)
1,5 ts bakepulver

Pisk eggehvitene stive sammen med søtning. Mal mandlene og hell de oppi til de stivpiskede eggehvitene sammen med bakepulver.
Stekes i 25 min på 170 grader midt i ovnen.



Gul krem:
7 eggeplommer
2,3 dl fløte
Frø av ei vaniljestang
Søtning: 40 gram sukrin, 1.5 ss splenda, 25 dråper natreen
150 gram mykt romtemperert meierismør

Ha eggeplommer, fløte, vaniljefrø og søtning i en kjele og kok det opp på svak varme. Pass på at du rører hele tiden, slik at det ikke legger seg ved i bunnen, helt til blandingen tykner. Avkjøl eggekremen.
Pisk opp det romtempererte smøret, og bland inn eggekremen. Fordel kremen utover kaka, og du kan gjerne dekorere med raspet sjokolade hvis ønskelig.


Sett kaka kaldt. Når den skal spises så ta den ut av kjøleskapet i god tid, ca 1 time. Denne kaken egner seg også ypperlig til frysing.


Ønsker alle en GOD helg!!:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Thank you for your lovely comments! They are very much appreciated!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...